arrow Back to news overview

Persbericht: Publieke omroepen ARD, ZDF en Deutschlandradio vertrouwen op muziekherkenning door SoundAware

Hilversum, 13 mei 2024

SoundAware gaat voor de gezamenlijke Duitse publieke omroepen ARD, ZDF en Deutschlandradio de rapportage van muziekgebruik aan GEMA en GVL verzorgen. De audio fingerprint technologie van SoundAware zal door meer dan 130 publieke radio- en televisieprogramma's worden gebruikt om de afgespeelde muziek te identificeren.

Radio- en televisieomroepen in Duitsland rapporteren de muziek die ze draaien per seconde aan de auteursrechtenorganisaties GEMA en GVL. De verdeling van royalty's aan de rechthebbenden is gebaseerd op deze gegevens.

Sinds 2020 wordt deze rapportage bij ARD, ZDF en Deutschlandradio uitgevoerd via een centraal bediend, grotendeels geautomatiseerd muziekherkenningssysteem. SoundAware heeft kunnen winnen in een nieuwe aanbesteding.

Ulrich Geiger (Gemeinsames Competence Center Musik van ARD en ZDF) verwelkomt de nieuwe samenwerking: "We zijn verheugd dat we in SoundAware een betrouwbare en innovatieve partner hebben gevonden voor het maken van muziekmeldingen, die in staat is om naadloze en kwalitatief hoogwaardige meldingen aan GEMA en GVL te garanderen."

Harold de Groot (CEO van SoundAware) voegt toe: "We zijn vereerd dat we als partner zijn gekozen en we zijn erg enthousiast om onze expertise en technologie in te zetten voor de muziekidentificatieprocessen van ARD en ZDF. De kern van onze samenwerking is het bevorderen van een eerlijke vergoeding voor rechthebbenden in de muziekindustrie. SoundAware kijkt uit naar deze nauwe samenwerking met ARD, ZDF en Deutschlandradio."

De beproefde Music Recognition Technology (MRT) van de Nederlandse SoundAware Group herkent muziek in radio- en televisie-uitzendingen betrouwbaar en met hoge nauwkeurigheid. Een hoge kwaliteit van de rapportages is de basis voor een nauwkeurige en betrouwbare herverdeling aan rechthebbenden.

Referentieopnames vormen de basis voor automatische muziekherkenning. De audio-opnames worden gebruikt om unieke patronen in het frequentiespectrum voor elk nummer te identificeren. Met behulp van deze "audio fingerprints" kan het algoritme zelfs korte muziekfragmenten in een TV- of radioprogramma betrouwbaar herkennen.

Over SoundAware
De dienstverlener voor muziekherkenningstechnologie SoundAware is onderdeel van de Nederlandse SoundAware Group, gevestigd in Hilversum. SoundAware heeft uitgebreide ervaring in automatische media monitoring en content herkenning. Geavanceerde technologie en efficiënte toepassingen maken objectieve, naadloze en zeer nauwkeurige identificatie van muziekwerken in online en offline media mogelijk. In juli 2023 verwierf GEMA een meerderheidsbelang in de SoundAware Groep.

Noot voor redactie
Informatie uit dit persbericht mag alleen worden gepubliceerd met bronvermelding van SoundAware. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jeroen Kerkvliet - jeroen.kerkvliet@soundaware.nl

Down

If you need more info or if you’re interested in this service for your country and/or organization, use our contact details below or contact form to reach us.

Name *
Telephone *
E-mail address *
Your message *
Down

We are almost there...Please tell us who you are and what you are looking for, so we can help you in the best way possible!

Name *
Company name